آشنایی درمورد انواع جانوران

جانوران وحشی , اهلی ,دایناسورها و حشرات

آشنایی درمورد انواع جانوران

جانوران وحشی , اهلی ,دایناسورها و حشرات

مشخصات بلاگ
آشنایی درمورد انواع جانوران

این وبلاگ جهت آشنایی دوستان گرامی در مورد انواع حیوانات اهلی , وحشی ,
دایناسورها و حشرات طراحی گردیده است .
امیدوارم مطالب برایتان مفید باشد.
باتشکر نیماسلطانی

آخرین نظرات
نویسندگان

۲ مطلب در اسفند ۱۳۹۴ ثبت شده است

 

مگس 

مگس

 

 

مَگَس‌ها یا دوبالان (نام علمی: Diptera) از بزرگترین گروه‌های حشرات است که در حال حاضر بیش از ۷۵۰۰۰۰ نوع از آن‌ها وجود دارد.

 

مگس‌ها دارای دو جفت بال جلویی مشخص هستند. دو جفت بال عقبی آنها تبدیل به بالچه چاقوشکل به نام توازنگر (هالتر یا بالانسیـِر) شده‌است.

 

این حشره پس از آنکه از تخم بیرون آمد نخست به صورت لارو است و سپس در عرض ۲ هفته پر در آورده و به شکل یک مگس در می‌آید. چشم مگس مرکب از هزاران چشم کوچک دیگر است و این چشم‌ها وی را قادر می‌سازد در آن واحد به هر طرف نگاه کند. تعداد چشم‌های ریز او در حدود ۴۰۰۰ چشم است و کلیه آن‌ها به شکل مربع می‌باشد.

 

زبان مگس مانند زبان پروانه لوله‌ای است و بدنش استخوان و ریه ندارد. عمل تنفس به وسیله مساماتی که در قسمت‌های مختلف بدن او وجود دارد انجام می‌گیرد.

 

پاهای مگس مخصوص خود این حشره است. زیرا این پاها دارای سوپاپ‌هایی است که به وسیله آن مگس قادر است روی شیشه یا سقف اتاق به آسانی راه برود و پایین نیفتد. بدن مگس پوشیده از موهای نازکی است که گاهی آن‌ها را به وسیله پاهای خود تمیز می‌کند.

 

مگس‌های بالغ، به‌طور معمول حدود 2 هفته‌ونیم عمر دارند اما در دماهای پایین‌تر، حتی تا 3 ماه نیز می‌توانند زنده بمانند؛ همچنین، نوزاد مگس‌ها تنها 24 ساعت پس از تخم‌گذاری، از تخم بیرون آمده و متولد می‌شود

 

رژیم غذایی

 

مگس‌ها به دلیل داشتن رژیم غذایی متفاوت، در مکانهای مختلفی دیده می‌شوند و منبع غذایی مهمی برای بسیاری از حیوانات نظیر قورباغه‌ها، وزغ­ها، مارمولک‌ها و پرندگان محسوب می ­شوند. مگس‌ها بطور گسترده در میان انسان‌ها زندگی می‌کنند و می‌توانند عامل پراکندگی بیماری‌ها بشوند.

 

 

منافع برای محیط زیست

 

 

مگس‌ها از عوامل گرده ­افشانی گیاهان در طبیعت بوده و یکی از مهمترین زنجیره‌های چرخهٔ غذایی می‌باشند؛ برخی از این حشرات پوسیده خوار هستند و باعث تسریع تجزیه­ لاشهٔ جانوران، مدفوع حیوانات و اجزای گیاهی گوناگون شده و در پاکسازی محیط زیست انسان را یاری می‌کنند. برخی گوشتخوار بوده و به عنوان دشمن دیگر حشرات در اکوسیستم نقش ایفا می‌کنند. در حدود ۵۰۰۰ گونه از مگس­ها از دیگر حشرات به عنوان طعمه استفاده می ­کنند به نحوی که گاهی از آنها به عنوان عامل کنترل بیولوژیکی یاد می‌گردد. برخی نیز گیاهخوار بوده و به عنوان آفت گیاهان شناخته می‌شوند.

مگس

 

  • نیما سلطانی

 

زنبور زرد

 

زنبور زرد یا زنبور زرد اجتماعی نوعی زنبور وحشی است که در سرده Vespula و Dolichovespula قرار دارد. اغلب زنبورهای این سرده ، به رنگ سیاه و زرد و یا سفید و سیاه هستند و گاهی خطوط موجود بر روی شکم آنها بجای سیاه ، قرمز می باشد . زنبور زرد با نشانه هایی مشخص مانند اندازه کوچک ( مثل زنبور عسل )، زندگی اجتماعی ، پرواز سریع و سو به سو بهنگام فرود ، به آسانی قابل شناسایی اند . جنس ماده این زنبور نیش دردناکی دارد . زنبورهای زرد با وجود آنکه از انسانها بیزارند اما در مقابل ، دشمن حشرات مضر و آفات نیز هستند .

                                                  

                                                زنبور http://nima-soltani.blog.ir/

 

ویژگیهای ظاهری

 

زنبورهای زرد به سبب جثه و در ظاهر بسیار به زنبورهای عسل شباهت دارند اما در واقع از زنبورهای وحشی هستند . طول یک زنبور زرد کارگر بطور متوسط 12 میلی متر ( نیم اینچ )، با خطوط متناوب به رنگ سیاه و زرد ( گاهی سیاه و قرمز ) بر روی شکم ، و طول یک زنبور ملکه 19 میلیمتر با طرح متفاوت بر روی شکم است . زنبورهای زرد کارگر غالباً با زنبورهای عسل اشتباه گرفته میشوند اما از تفاوتهای این دو این است که زنبور زرد ، موهای قهوه ای ندارد و گرده گل حمل نمی‌کند و پاهای پشتی اش نیز مو ندارد . آنها مجهز به نیش نیزه شکلی هستند و بهنگام نیش زدن ، این عمل را مکرراً انجام می دهند تا به دشمن آسیب برسانند . گاهی نیز نیش در بدن دشمن باقی می ماند و از بدن زنبور جدا میشود . زهر زنبور زرد و زنبور عسل ، مگر در صورت حساسیت ، بندرت کشنده است .زنبور زرد آرواره هایی قدرتمند برای جویدن سایر حشرات و خرطومی برای مکیدن شهد میوه ها دارد و در درختان ، بوته ها یا در مکانهای دارای حفاظ مثل سوراخهای دیوار یا کف خانه ، اتاقهای زیر شیروانی ، ایوان ها و کپرها و برآمدگی های لب بام ، سوراخهای موجود در زمین و یا در لانه جوندگان لانه سازی میکنند . آنها لانه را از فیبر چوبی که آنرا بشکل خمیر می جوند می سازند . از خویشان نزدیک زنبور زرد ، زنبور سرخ می باشد

زنبور http://nima-soltani.blog.ir/

 

  • نیما سلطانی